Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik
Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik
Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Undervisning i specifika ämnen
Insikten om att det finns ett dubbelt lärande- och undervisningsuppdrag i förskolan löper som en röd tråd genom boken. Detta innebär att barn har rätt både till att lära sig om det kända inom teknik och naturvetenskap och till att få utforska och ha teorier om det okända. En andemening i boken är att dessa två lärandeformer inte kan ställas mot varandra – det måste finnas en balans mellan de båda i verksamheten. Miljöns betydelse betonas i flera av kapitlen och det gäller både inomhus- och utomhusmiljön. Det är svårt att avgöra vad barn är intresserade av om de inte får uppleva rika miljöer.
I flera kapitel berättar pedagoger om hur de genom dokumentationer identifierar vad det är barnen utforskar för att förstå hur de kan utmana barnen vidare.
Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare och som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, förskolechefer och vårdnadshavare intresserade av förskoleverksamhet.