Bläddra

Funktionell familjeterapi för beteendeproblem hos ungdomar

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: ungdomar Andra medicinska specialiteter Klinisk psykologi Medicin och omvårdnad Parterapi och familjeterapi Psykoterapi Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper Socialtjänst och social omsorg Socialtjänst, välfärd och kriminologi
Köp här

Funktionell familjeterapi för beteendeproblem hos ungdomar

Kategorier: Åldersgrupper och generationer Åldersgrupper: ungdomar Andra medicinska specialiteter Klinisk psykologi Medicin och omvårdnad Parterapi och familjeterapi Psykoterapi Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper Socialtjänst och social omsorg Socialtjänst, välfärd och kriminologi
Köp här
Det finns många olika benämningar eller etiketter på ungdomar med relationsförsvårande beteende: Ungdom på glid, svårbehandlade tonåringar, värstingar och unga lagöverträdare är bara några exempel. De kan ha en utagerande beteendestörning eller ett drogberoende och de kan vara aktuella hos barn och ungdomspsykiatrin eller i socialtjänsten. Denna bok handlar om dessa ungdomar och deras familjer. Men framförallt handlar den om ett framgångsrikt sätt att behandla deras problem.

I metoden funktionell familjeterapi (FFT), som började utvecklas av James F Alexander i slutet av 1960-talet, utgår man från två familjefunktioner som är särskilt centrala: närhet och distans i föräldra–ungdomsförhållandet och hierarkiförändring i familjen. Terapeuten undersöker i de tidiga samtalen hur den unges symptom påverkar dessa funktionsområden. Alla familjemedlemmars relationsbehov undersöks utifrån den funktion beteendet fyller i form av närhet eller avstånd. Behandlingen, som följer en manual indelad i fem faser, har utvärderats i en lång rad forskningsstudier och har i USA godkänts som ett av Blueprintprogrammen för evidensbaserad behandling. I Sverige har metoden använts i 15 år.

Funktionell familjeterapi innehåller förutom behandlingsmanualen även en omfattande presentation av forskningsstödet för metoden och en illustrativ fallbeskrivning. Boken vänder sig till yrkesverksamma socionomer, psykologer och familjebehandlare i socialtjänsten och i barn- och ungdomspsykiatrin samt till studerande på socionom- och psykologutbildningen och på olika familjeterapiutbildningar.