Hjälpande samtal – – positiv motivation
Skapa en god relation. Den senaste forskningen visar att känslosmitta mellan människor är ett starkt fenomen. När du möter en klient som har ett problem så är klienten i ett negativt känslomässigt läge. Du behöver vända det så att klienten blir trygg med dig för först då är klienten inriktad på kontakt, samarbete och lösningar. Det gör du genom att samtala från ett positivt känslomässigt tillstånd där du visar en mängd icke-verbala signaler av lugn, trygghet och vänlighet.
Håll en effektiv struktur med grund i forskning om systematisk problemlösning. Inrikta dig på tre steg: Nuläget – Vad är problemet? Önskeläget – Vad vill du för att hantera ditt problem så att det blir bättre? Handlingsläget – Vad kan du göra så att det blir bättre? När du möter känslomässigt motstånd så Förstår du och bekräftar, sedan Frågar du vidare så att klienten själv tänker, känner efter och medverkar.
Boken har en genomgång med tydliga instruktioner till hur du kan samtala med metoden Hjälpande Samtal. Dessutom finns det ett stort antal exempel på dialoger så att du kan ta till dig metoden.