Bläddra

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4-9 : klassrumsnära exempel

Kategorier: Lärarhandledningar och lärarmaterial Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4-9 : klassrumsnära exempel

Kategorier: Lärarhandledningar och lärarmaterial Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning i specifika ämnen
Köp här

Ämnesundervisningen i årskurs 4 9 består till stor del av abstrakta, formella och informationstäta texter. Skrivuppgifterna ställer många gånger krav på både stilistisk förmåga och förmåga att skriva längre, komplexa och målgruppsanpassade texter. Behovet av stöttning vid läsning och skrivande är stort. För att stötta alla elever i sitt lärande behöver utrymme ges till en reflekterande dialogisk undervisning där samtal och modellerande driver lärandet framåt.    

En språk- och kunskapsutvecklande undervisning kännetecknas av 

- reflektion och muntlig interaktion 
- fokus på språk och språkanvändning 
- modellering och gemensamma övningar 
- stöttning med exempelvis mallar, checklistor och digitala verktyg 
- formativ bedömning.   

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4 9: Klassrumsnära exempel är en antologi författad av forskare och yrkesverksamma lärare som visar hur undervisning på vetenskaplig grund och med beprövad erfarenhet kan stötta elevernas förståelse och produktion av tal och text med abstrakt och formellt språk. Bokens kapitel ger inblick i hur lärare kan möta elever i lärande, via planering, undervisning och bedömning. Dessutom visar ett kapitel hur lärare kan utveckla sin undervisning tillsammans genom ett kollaborativt lärande.