Författarna Mariette Bengtsson och Christine Wann-Hansson fick år 2007 i uppdrag av dåvarande enhetschef Marianne Ahlner-Elmqvist Omvårdnad, Hälsa och samhälle, Malmö högskola och chefssjuksköterska Else-Maj Rosenlöf Universitetssjukhuset MAS, Malmö att undersöka möjligheterna att införa portfoliometodik i sjuksköterskeutbildningen på Malmö högskola och skapa en modell för detta. Syftet var att säkra progressionen och kvalitén i utbildningen och då framförallt i den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Även om styrdokument och andra verktyg fanns behövde studentens kunskapsutveckling under den 3-åriga utbildningen ytterliggare synliggöras och konkretiseras. Arbetet med att skapa en portfolio anpassad för sjuksköterskeprogrammet på Malmö högskola har gjorts i fyra faser utifrån Sand-ströms och Ekholms (1984) utvecklingsmodell; Förberedande fas, Accepterande fas, Tillämpad fas och Spridningsfas. De tre första faserna genomfördes 2007-2009 (Bengtsson & Wann-Hansson, 2008) och den fjärde fasen genomfördes 2010. Implementeringen under 2010 fokuserades på hur VFU i termin 2 och 6 kunde kopplas till portfoliometodiken. Rapporten beskriver arbetsprocessen och de aktiviteter i VFU som kopplats till portfolion. Projektet i sin helhet kommer att utvärderas efter höstterminen 2012 och under hela processen följas upp kontinuerligt och ytterligare utvecklas.