Sociala relationer och psykologisk kunskap i skolan
Sociala relationer och psykologisk kunskap i skolan
Hur kan psykologisk kunskap användas för att förstå, förklara och fatta beslut samt agera genomtänkt i mötet med skolvardagen med dess krav på handling? När människor möts och samspelar med varandra i sociala relationer finns alltid psykologiska aspekter med.
Sociala relationer och psykologisk kunskap i skolan utgår från konkreta situationer och svårigheter i skolans vardag. Boken beskriver hur kunskaper i psykologi kan ge läraren nya sätt att förstå skeenden i klassrummet och möta enskilda elever. Författarna har ingående kännedom om skolans vardag och de utmaningar man ställs inför som lärare. De utvalda psykologiska problemställningarna bygger på välgrundad kunskap om vad som fungerar för vem under olika omständigheter.
I bokens kapitel ges en rad förslag, byggda på psykologisk teori och forskning, på hur man kan förstå och gripa sig an läraruppgifterna. Kapitlen är skrivna så att det är upp till läsaren själv att välja och motivera egna val av handlingar för att därefter bedöma vad som fungerar eller inte fungerar i relation till elever, kollegor och föräldrar i den aktuella situationen. Varje kapitel tar upp ett aktuellt tema - exempelvis lärarens möte med eleverna, om undervisningsplanering, om elever med olika lärstilar, om problembeteenden, om elever i sociala och emotionella svårigheter och om elever med olika förutsättningar att lära. Andra teman i boken är svårigheter som lärare kan uppleva i samarbetet med kolleger, i kontakten med föräldrar eller i samband med en alltför slitsam arbetssituation.
Carsten Bendixen är filosofie doktor vid avdelningen för utveckling och tillämpad forskning vid Professionshøjskolen UCC.
Henrik Fischer är legitimerad psykolog och arbetar som studierektor vid lärarutbildningen Zahle – Professionshøjskolen UCC med särskilt ansvar för praktik och praktikanknytning.
Översättare Gun Zetterström
Fackgranskare Lena Bäckström