En nödvändig liten bok om marknadsföring av bibliotek D. 2
Kategorier: Biblioteks- och informationsservice Biblioteks- och informationsvetenskap, museivetenskap Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: försäljning och marknadsföring Management: särskilda områden Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap
En nödvändig liten bok om marknadsföring av bibliotek D. 2
Kategorier: Biblioteks- och informationsservice Biblioteks- och informationsvetenskap, museivetenskap Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Management och företagsledning Management: försäljning och marknadsföring Management: särskilda områden Referensverk, informationshantering och tvärvetenskap
Denna praktiska handbok innehåller modeller, verktyg och kalkyler illustrerade med konkreta exempel från bibliotek i hela världen. Här finns tips för att förebygga stress och hur man genom sponsring och samarbeten kan få mer resurser till marknadsföring. Dessutom ges en lektion i presentationsteknik, en mängd inspirerande exempel på annorlunda biblioteksaktiviteter och nya utlåningsställen samt en grundlig genomgång av de marknadsföringsmöjligheter som de nya teknologierna, till exempel de sociala medierna, erbjuder. Boken belyser även vikten av den interna marknadsföringen.
Zuzana Helinsky är bibliotekarie, konsult och föreläsare med mångårig erfarenhet av marknadsföringsfrågor i Sverige och internationellt.