Med utgångspunkt i de omvälvande händelser som under 1960- och 70-tal satte den radikala psykiatrin i centrum för samhällsdebatten undersöker Peter Degerman i
Månens mörka sida förhållandet mellan litteratur och psykisk sjukdom. Det sker dels utifrån antagandet att det schizofrena och det litterära språket delar ett gemensamt ”utanför”, dels genom studier av hur psykisk sjukdom och psykiatrisk vård uppträder som teman i litteratur, film och musik. Med djupdykningar i bland annat Claes Anderssons, Lars Noréns och Allen Ginsbergs diktning, i filmer som Ingmar Bergmans
Såsom i en spegel och Jane Ardens
The Other Side of the Underneath, och kompositioner av Syd Barrett i Pink Floyd, diskuteras strukturella förändringar av den psykiatriska vården. Genom litteraturen och konsten sätts schizofrenin in i ett socialt och historiskt sammanhang, och Degerman visar hur definitioner av psykisk sjukdom utgör såväl språkliga som medicinska problem.