Att skapa teater utan manus är en komplex process som innebär att
tillsammans med andra utforma roller och händelser. Förberedelserna
innan en scen visas upp kan beskrivas som att det sker ”bakom
kulisserna”, vilket vi som står utanför inte vet så mycket om. Vad är
det då som sker när barn skapar teater inom kulturskolans
verksamhet? Vilket kunnande utvecklar och tillämpar de? Denna
avhandling bygger på två studier som från olika perspektiv utforskat
barns teaterskapande; en etnografisk fältstudie och en learning study. I
teaterskapande använder sig barnen av samma strategier som barn
ofta gör när de leker rollekar, de talar om det som gestaltas medan de
gestaltar. Att skapa teater tillsammans innefattar att kunna
improvisera, samarbeta, använda sin fantasi och föreställningsförmåga,
växla mellan fiktion och icke fiktion och att kunna utforma en
handling så att en tänkt publik kan förstå. I avhandlingen beskrivs
detta mer precist som ett ämneskunnande i drama och teater.
Detta är en doktorsavhandling i ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik vid Stockholms universitet 2023