Bläddra

Svenska tillsammans årskurs 4, bok 2: Texttyper & Språklära

Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: språk

Svenska tillsammans årskurs 4, bok 2: Texttyper & Språklära

Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: språk
Köp här

Svenska tillsammans är ett nytt basläromedel i svenska för årskurs 4-6 där det aktiva och gemensamma språkarbetet står i centrum. Genom att läsa och samtala om engagerande texter - och skriva i olika genrer - utvecklar eleverna såväl sitt språk som sina tankar och känslor. 
I Svenska tillsammans tränar också eleverna sin läs- och ordförståelse på ett varierat sätt. Bas- Gå vidare- och Utmaningsuppgifter gör det enkelt att differentiera undervisningen och låta eleverna arbeta på olika nivåer.


Varje årskurs består av två böcker:
Svenska tillsammans bok 1 - Läsa, Skriva, Samtala
och 
Svenska tillsammans bok 2 - Texttyper & Språklära
Bok 1 har fokus på att eleverna läser, skriver och samtalar om innehållet i olika texter (dikter, noveller, fabel och artikel). 
Bok 2 fokuserar på texttyperna i läroplanen och språklära. Dessutom finns ett digitalt lärarmaterial som stöttar lärarens undervisning och en digital elevträning med självrättande uppgifter som bygger vidare på uppgifterna i böckerna.


Svenska tillsammans årskurs 4, bok 2 - Texttyper & Språklära, består av sju kapitel och fokuserar på de texttyper som står framskrivna i kursplanen i svenska för årskurs 4-6; återberättande, beskrivande, instruerande, argumenterande, berättande och förklarande text. Materialet genomsyras av det centrala i cirkelmodellen och stöttar eleverna att tillsammans och enskilt att ta sig an och förstå texttypernas innehåll, struktur och språkliga mönster. 
Bok 2 består också av ett separat kapitel med uppgifter som färdighetstränar eleverna i språklära. Språklära består av uppgifter med betoning på grammatik, språkriktighet och stavning.


I Svenska tillsammans:

  • tränar eleverna läs-och ordförståelse på ett varierat sätt och utvecklar sin förmåga att samtala och skriva.  
  • läser eleverna engagerande texter som uppmuntrar dem att tänka och känna kring innehållet
  • får eleverna arbeta med de olika texttyperna utifrån gemensam och individuell läsning och skrivning
  • finns Bas- Gå vidare- och Utmaningsuppgifter som gör det enkelt att differentiera undervisningen.