Mönster : spåren vi följer
Mönster : spåren vi följer
Vi får följa jaget i hennes familjeliv på den gamla slitna hästgården i den skånska myllan, där hennes äktenskap mer och mer faller sönder. Parallellt äger uppgörelsen mellan den sedan länge döda modern och jaget rum i ett surrealistiskt landskap, mellan liv och död. Den slutliga skilsmässan kastar jaget in en djup depression.
I lättsinnig förväntan eller snarare av nödtvång låter Norén läsaren följa med på den lerstig som utpekar hennes liv, eller vårt liv. Vi får se det andra spåret, mammans spår, förfäders spår. Spår av klassamhälle, patriarkat, glädje, hopp, otrohet, svek och ensamhet. Spår som korsas. Spåren vi följer, fyller, utvidgar och förenas med, och försöker göra oss fria ifrån. Temat blir ett existentiellt sökande i detta öde landskap, som kanske någonstans är allas landskap.
“Språket i uppväxthistorian, i skildringen av relationen mellan dottern och modern, vill jag kalla funktionellt fantastiskt, förhöjt så att det förmår fånga kraften i de där banden som binder obegripligt och orationellt starkt, samtidigt som Norén får med ett slags realism som hjälper läsaren att tänka över varför det blivit som det blivit."
Immi Lundin
Fil.dr., litteraturkritiker och tidigare lärare vid Författarskolan, Lunds universitet
Nina Norén föddes 1954 i Stockholm. Sedan 1978 har hon arbetat som skådespelare, regissör och teaterlärare. Tillsammans med regissör Lena Ekhem startade hon Teater Dagaz - Gruppen för Scenisk Dikt 1991. De skapade mytologiskt inspirerade föreställningar och verkade i det internationella teaternätverket - The Natasha Project - Art Saves Life under hela 90-talet.
År 2005 grundade Norén tillsammans med Sara Larsdotter Teater Interakt i Malmö, där hon verkat som konstnärlig ledare, skådespelare och regissör med inriktning på internationellt utbyte och belysning av samhällsfrågor som psykisk ohälsa, åldrande och papperslösas situation. De senaste åren har Norén ägnat åt skrivande. Mönster är hennes debutroman.
Sagt om boken:
Det var som en spännande dans att läsa boken. En yrande dansfest, en tungt rinnande sand, en salig kärlek till de nyfödda, ett erotiskt rus, en svår saknad, hopplöshet, sönderfall och en räddning. Norén har en alldeles egen stil. Hon är en poet i sin prosa.
Gisela Döhler
Psykoterapeut och Konstnär
Åh vilken resa och process boken tog mig med på! Den lämnade inga ögon torra och famnen min full av blandade känslor såsom sorg, tacksamhet och som någon uttryckt det hela i sommarprat: Jag håller döden i ena handen och livet i andra. Jag är djupt tacksam för läsupplevelsen både i processform men också dramaturgiskt. Och Noréns språkbruk - en fantasm för sinnena!
Cecilia Rydh
Psykolog