Bläddra

Tummen upp! Bild kartläggning åk 4-6

Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: bild och form Läromedel: formgivning

Tummen upp! Bild kartläggning åk 4-6

Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: bild och form Läromedel: formgivning
Köp här

I den andra upplagan av Tummen upp! Bild kartläggning åk 4-6 får du tips på inspirerande bilduppgifter som både utvecklar och kartlägger elevernas förmågor i bild enligt Lgr22. Progressionen i bilduppgifterna gör kartläggningen möjlig från åk 4 och är upplagda så att undervisande lärare ska kunna göra kartläggningen och bedömningen löpande under ordinarie undervisning då eleverna arbetar med aktiviteterna och uppgifterna.

Tummen upp! Bild kartläggning 4-6 är en lärarbok och bygger på kursplanens centrala innehåll i åk 4-6 och är kopplade till betygskriterierna för betyget E i slutet av åk 6. Bedömningsstöden utgår från betygsnivåerna E, C och A. För alla betygsnivåer finns förslag på utvecklingsinriktning. Den framåtsyftande planeringen innehåller uppgifter och aktiviteter främst för de elever som vid kartläggningstillfället inte visar förmåga att uppnå betygsnivå E.

Lärarboken innehåller praktiska uppgifter, kartläggningsmallar som kopieringsunderlag, bedömningsstöd och förslag på framåtsyftande planering för elever som behöver träna mer. Det finns även en kunskapsöversikt med bildspecifika förmågor, centralt innehåll och betygskriterier kopplade till samtliga uppgifter. Den kan användas som underlag vid lärarens pedagogiska planering, elevernas utvecklingssamtal, individuella utvecklingsplaner och del i betygssättningen i åk 6.

Varje avsnitt i lärarboken fångar upp ett område i ämnet som eleverna, med hjälp av det centrala innehållet, får möjlighet att utveckla utifrån var och ens förmågor.

Tummen upp! Kartläggning är ett material som läraren tillsammans med elev och föräldrar kan använda för kartläggning och bedömning i formativ anda genom att analysera:

  • Vad är lärandemålet?
  • Var är eleven i sin kunskapsutveckling just nu?
  • Hur gör vi för att nå lärandemålen och slutligen betygskriterierna i slutet av åk 6?

Författaren Åsa Fant Perdsjö är utbildad fritidsledare, fritidspedagog, Sv/SO-lärare åk 1-7 samt bildlärare åk 1-6. Hon är läromedelsförfattare och brinner för kreativt skapande,. Hon driver bloggen www.bildlararen.com, Facebookgruppen Bildläraren - Life Of Colour samt Instagram-kontot bildlararen. Åsa föreläser och håller workshops.