Kommentar till kursplanen i teckenspråk för döva och hörselskadade (Specialskolans läroplan 2011)
Kommentar till kursplanen i teckenspråk för döva och hörselskadade (Specialskolans läroplan 2011)
Kategorier: Grundskolan Läroplaner och kursplaner Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Skolväsen och utbildningssystem
Vad är det som skiljer ämnet Teckenspråk i den nya kursplanen från nu gällande kursplan?
Här kommenteras bl.a. de förändringar som präglar den nya kursplanen.
- Teckenspråk kan studeras både som nybörjarspråk och som förstaspråk. Syfte, mål och centralt innehåll är samma för båda nivåerna. Skillnaderna mellan nivåerna gäller i första hand kunskapskraven.
- Tvåspråkighetsperspektivet är tydligare med fokus på såväl primärt teckenspråkiga elever som primärt talspråkiga elever. De båda språken betraktas därmed som likvärdiga komplement till varandra.
- Vikten av att kunna kommunicera via Internet och andra medier samt att kritiskt kunna granska och värdera olika källor lyfts fram.