Servicekontor i ny regim. SOU 2017:109 : Delbetänkande från Servicekontorsutredningen
Servicekontor i ny regim. SOU 2017:109 : Delbetänkande från Servicekontorsutredningen
Utredningen kan konstatera att mycket har fungerat bra i den frivilliga samverkan om servicekontoren, det har dock funnits en rad problem i styrningen och organisationen av samverkan. Utredningen anser att det finns flera fördelar med att samla den lokala serviceverksamheten i en organisation. Det blir bl.a. lättare att skapa en samordnad styrning och ledning, samt att utveckla servicen till medborgare och företagare. Även långsiktig planering och styrning av verksamheten kommer att underlättas.
Servicekontoren i den nya serviceorganisationen bör enligt utredningen vara organisatoriskt indelade i fyra regioner. Sammantaget bedömer utredningen att serviceorganisationen kommer att ha en bemanning på cirka 760 årsarbetskrafter vid övergången till Statens servicecenter den 1 januari 2019.
Särskild utredare: Mats Sjöstrand