Bläddra

Polis i framtiden – polisutbildningen som högskoleutbildning. SOU 2016:39. : Betänkande från Polisutbildningsutredningen

Kategorier: Högre utbildning och vidareutbildning Juridik Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Särskilda rättsområden Socialrätt Utbildningslagar
Köp här

Polis i framtiden – polisutbildningen som högskoleutbildning. SOU 2016:39. : Betänkande från Polisutbildningsutredningen

Kategorier: Högre utbildning och vidareutbildning Juridik Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Särskilda rättsområden Socialrätt Utbildningslagar
Köp här
Föreslår att den nuvarande grundutbildningen till polisman ska omformas till en högskoleutbildning som leder till en yrkesexamen; polisexamen. Omfattningen ska vara 180 högskolepoäng, motsvarande tre års heltidsstudier.

Polismännens yrkesroll har med tiden blivit alltmer komplex och kraven på polisverksamheten ökar ständigt. För att möta dessa krav måste polismän i framtiden i högre utsträckning än i dag ha förmåga att ta till sig och analysera kunskap, att självständigt och kritiskt göra egna bedömningar, urskilja problem och föreslå lösningar. En högskoleutbildning kommer att medföra en polisutbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och utbildningen kommer att ha en stark koppling till forskning.

Genom en starkare polisforskning ökas och breddas kunskaperna kring det polisiära arbetet vilket i sin tur gör att polisyrket utvecklas kontinuerligt i takt med det övriga samhället. Andra fördelar med en högskoleutbildning är att en oberoende kvalitetsgranskning av utbildningen sker, dels då lärosätet söker tillstånd att utfärda examen och dels i form av kontinuerlig utvärdering. Polisutbildningsutredningen tror dessutom att en högskoleutbildning skulle kunna locka fler personer med olika bakgrund att söka polisutbildning.

Särskild utredare: Petra Lundh.