Egenkontroll i skolan – Att stärka elevers välbefinnande genom delaktighet, inflytande och stöd
Egenkontroll i skolan – Att stärka elevers välbefinnande genom delaktighet, inflytande och stöd
Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Studievägledning och elevhälsa Utbildningsstrategier och utbildningspolitik
I den här boken presenterar författarna förslag och konkreta verktyg på hur lärare och övrig personal kan arbeta aktivt med frågan om elevernas välbefinnande. Med enkla medel och mindre justeringar i den befintliga undervisningen går det att stärka eleverna genom att öka deras delaktighet och inflytande. Det relationella stödet, både det mellan elev och lärare och det mellan elev och elev, utgör också en viktig komponent. I arbetet med att stärka elevers välbefinnande är det av stor betydelse att skapa förståelse hos eleverna för hur de själva kan påverka sin situation genom att planera och strukturera sin vardag.
Boken och verktygen är inriktade på gymnasieskolan, men kan med fördel även anpassas till grundskolan.