Bläddra

Frilanshandboken

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Köp här

Frilanshandboken

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen
Köp här
Antalet frilansar i mediebranschen blir fler och fler, vilket leder till ökad konkurrens om uppdragen. Med den här boken ökar dina chanser att lyckas som frilans. Den vänder sig till nybörjaren och till den som hållit på ett tag. Boken ger både grunderna och fördjupning för den som är eller vill bli frilansande journalist, fotograf, formgivare, illustratör, copy, översättare, ad och författare.
Boken går bland annat igenom:
Hur du startar en firma.
• Konsten att sälja och ta betalt.
• Hur du sköter din ekonomi som småföretagare.
• Regler och avtal om arvoden och upphovsrätt.
• Hur du skyddar dig om du blir sjuk eller får svårt att få det hela att gå ihop.

I boken finns också flera omfattande guider om:
• Stipendier. Det finns flera miljoner kronor att söka.
• Vidareutbildning. Som frilans måste du sköta det på egen hand.
• Organisationer. Vilken passar just dig och din verksamhet?

Frilanshandboken är en omarbetad och uppdaterad uppföljare av succén Frilanshandboken 2011–2012 som används som kurslitteratur vid bland annat Journalistutbildningen, JMG, på Göteborgs universitet:
”Frilanshandboken är en bred, funktionell och uppdaterad handbok för alla som vill börja frilansa eller lära sig mer om frilansandets villkor i ett medielandskap i snabb förändring."
Marie Branner, universitetsadjunkt vid JMG.

Bokens författare Mikael Bergling och Fredrik Nejman har tillsammans över 25 års erfarenhet som frilansjournalister.