Leda genom utforskande spiraler : för likvärdighet och kvalitet
Leda genom utforskande spiraler : för likvärdighet och kvalitet
Kategorier: Moraliskt och socialt syfte med utbildning Pedagogik Pedagogik: teori, filosofi Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
Den utforskande spiralen kännetecknas av ett aktivt lyssnade till eleverna. Elever behandlas här som subjekt snarare än ett objekt för utveckling. Utvecklingsarbetet, i sin tur, förstås som en cirkulär process där man kontinuerligt växlar mellan olika faser, inte alltid i en bestämd ordning. Dessa faser inbegriper olika aktiviteter, med tillhörande frågeställningar:
• Skanna: Vad pågår för våra elever?
• Fokusera: Vad kommer att ha störst påverkan?
• Undersöka antaganden: Vad beror den här situationen på och hur bidrar vi till den?
• Lära nytt: Vad behöver vi lära oss? Hur ska vi lära oss det?
• Agera: Vad göra för en meningsfull förbättring?
• Följa upp: Åstadkommer vi tillräcklig förbättring?
Boken vänder sig till verksamma i skola och förskola, särskilt till personer med olika ledningsuppdrag.