Bläddra

Interaktionsmönster, social anpassning och emotioner i förskolan – en mikrosociologisk studie av interaktion mellan förskollärare och barn i målorienterade aktiviter

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här

Interaktionsmönster, social anpassning och emotioner i förskolan – en mikrosociologisk studie av interaktion mellan förskollärare och barn i målorienterade aktiviter

Kategorier: Förskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Köp här
Det övergripande syftet i denna avhandling är att, med stöd av interaktionsteorier och ett mikrosociologiskt perspektiv, bidra med kunskap om hur interaktionsmönster, social anpassning och emotioner framträder i interaktionen mellan förskollärare och barn i målorienterade dokumentationsaktiviteter på förskolan. Samtidigt som interaktion och relationsskapande processer framhålls som grundläggande i utbildningssammanhang, förs internationellt såväl som nationellt diskussioner gällande tidiga utbildningsinsatser och skolförberedande åtgärder. Således placeras min forskning i en samtida förskola där förskollärare och barn förväntas interagera på sätt som utvecklar relationer samtidigt som praktiken skall anpassas till de allt ökade akademiska förväntningarna. Genom empiriska exempel i tre delstudier, visas sårbarhet i interaktionen mellan förskollärare och barn och därmed också det oförutsägbara i målorienterade sammanhang. Studiernas resultat åskådliggör att ickeverbal interaktion – emotionsuttryck – har en betydande funktion i interaktion, social anpassning och för sociala band. Resultaten diskuteras bland annat utifrån de frågor som väcks gällande balansgången mellan att bedriva målorienterad utbildning och att följa barns intressen i förskolan.