Läs- och skrivundervisning som gör skillnad : att arbeta utifrån Teachers College Reading and Writing Project
Läs- och skrivundervisning som gör skillnad : att arbeta utifrån Teachers College Reading and Writing Project
Har du hört talas om Advancing Literacy och vill veta mer? Vill du inspireras till att förändra något i din läs- och skrivundervisning? Har du flerspråkiga elever i din klass och vill hitta ett sätt att undervisa som utmanar och stöttar alla elever?
I boken Läs- och skrivundervisning som gör skillnad går försteläraren Anna Månsson Nylund igenom den workshopstruktur som praktiseras inom Advancing Literacy. Hon ger konkreta och inspirerande exempel från sin egen undervisning på lågstadiet. Inom strukturen får eleverna utveckla sin läsning och sitt skrivande, både enskilt och gemensamt. Läraren är en läsande och skrivande förebild inom Advancing Literacy och den här boken innehåller flera exempel på hur du som lärare kan modellera det eleverna ska träna på.
Lisa Molin, forskare vid Göteborgs universitet, inleder boken med ett avsnitt där hon kopplar Advancing Literacy till aktuell forskning om läs- och skrivundervisning.
Advancing Literacy är ett permanent forskningsprojekt med sin bas vid Columbia University i New York. Det är ett förhållningssätt till undervisning och lärande. I grunden finns ett långsiktigt mål att man vill utbilda elever till läs- och skrivkunniga individer som tror på att göra sina röster hörda i samhället. Undervisningen i läsning och skrivning organiseras i workshopstruktur som följer samma mönster.
Läs- och skrivundervisning som gör skillnad vänder sig i första hand till lärare i grundskolans tidiga år som arbetar med läs- och skrivundervisning, men kan även läsas av lärare i grundskolans senare år, då undervisningen inom Advancing Literacy går att tillämpa både vad gäller yngre och äldre elever. Boken passar också för lärarstudenter.