Bläddra

The Toyota Way – 14 ledningsprinciper för Lean i världsklass

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management

The Toyota Way – 14 ledningsprinciper för Lean i världsklass

Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management
Köp här

Toyotas framgångsrika sätt att arbeta efter Lean startade en revolution i företag och organisationer runt om i världen under andra halvan av 1900-talet. I dag tillämpas Lean inom produktion, administration, konstruktion och marknadsföring. Den andra ombearbetade upplagan av klassikern The Toyota Way bygger vidare på de 14 ledningsprinciper som låg till grund för den stora succén med den första upplagan.

Principerna struktureras efter delarna filosofi, process, medarbetare och problemlösning. Den andra upplagan innehåller bland annat: - uppdaterad inblick i Toyotas strategi i en snabbfotad värld som karakteriseras av smart teknik - nya exempel från tillverknings- och tjänsteföretag som utvecklats genom att arbeta med Lean - nytt synsätt på ledarskapsmodeller - en beskrivning av planeringsprocessen hoshin kanri, som Toyota använder för att anpassa målen på samtliga nivåer och koppla dem till affärsstrategin.

The Toyota Way - 14 ledningsprinciper för Lean i världsklass vänder sig till intresserade av organisationsutveckling och kvalitetsarbete. Den ger de nödvändiga insikterna för att lära av Toyotas anmärkningsvärda framgångar och för att den egna organisationen ska kunna arbeta med ständig förbättring och ständigt lärande.

Sagt om boken
"Hur man än vrider och vänder så är boken faktiskt nära nog ett måste om man vill förstå (bak)grunden till Lean. Få västerlänningar utanför Toyota har fått en sådan inblick och ett sådant stöd av Toyota som Liker har fått i sin forskning. Läs boken för att få förklaringen till Toyotas sanslösa framgång eller läs boken för att bli inspirerad till att ta ditt företag längre än du trodde var möjligt." David Salekärr, leanbloggen.se

"Detta är en otroligt intressant bok, som nu utkommit i en utmärkt svensk översättning. Jag hoppas den kommer att läsas av många, som också förstår hur kunskapen kan omsättas i våra företag och organisationer till en framgångsrik helhet för att därigenom kunna hävda sig i konkurrensen och nå framgång. Toyota står för väldigt mycket av det jag vill kalla offensiv kvalitetsutveckling." Bengt Klevsjö, Kvalitetsmagasinet nr 4, 2009.

Om författaren
Jeffrey K. Liker är professor emeritus vid University of Michigan.