Bläddra

Experimentet : så blev den svenska skolan en av världens mest avreglerade

Kategorier: Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Pedagogik Reportage och samlingar av journalistiska texter Samhälle och samhällsvetenskap Skolväsen och utbildningssystem
Köp här

Experimentet : så blev den svenska skolan en av världens mest avreglerade

Kategorier: Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Pedagogik Reportage och samlingar av journalistiska texter Samhälle och samhällsvetenskap Skolväsen och utbildningssystem
Köp här

"Obligatorisk läsning för alla som betalar skatt"
Folkbladet

"--- väcker hopp om bättre beslut i framtiden --- en mycket intressant bok"
Aftonbladet

"--- en viktig journalistisk insats, genomförd med en programmatisk neutralitet i värderingar som på ett nyttigt sätt förstärker faktagrunden i denna djupt emotionella samhällsfråga."
SVT Kulturnyheterna 

I Sverige tillåts börsnoterade bolag att driva skolor som är 100 procent skattefinansierade. Inte sällan är även riskkapitalbolag ägare. Denna marknad, som är världsunik, har växt fram i ett land som har styrts av socialdemokrater merparten av tiden.

Boken Experimentet tittar på vilka beslut som har lett fram till dagens situation. De ansvariga statsministrarna Ingvar Carlsson, Göran Persson och Carl Bildt intervjuas. Boken tecknar bilden av en rad politiska beslut och icke-beslut i ett av statens kärnområden, utbildning. Ideologisk övertygelse och brist på sådan har lett fram till dagens skolmarknad. Än idag kritiserar Socialdemokraterna det system som de har varit delaktiga i att skapa. Berättelsen varvas med den moderate skolentreprenören Peje Emilssons drivkraft och framfart. Idag äger han med sin familj en av landets största skolkoncerner, Kunskapsskolan. Boken avslutas med en översikt över hur skolmarknaden idag ser ut med några av systemets för- och nackdelar.

"--- en gedigen genomgång av hur dagens system med skolpeng och friskolor kommit till ---"
SvD

"En läsvärd text om en rörig ideologisk strid med konsekvenser in i nuets skolvardag."
BTJ