I en annan klass : Ett reportage om skillnaderna i den svenska skolan
I en annan klass : Ett reportage om skillnaderna i den svenska skolan
”Det här är god journalistik. En substantiell, faktabaserad, viktig verklighetsbeskrivning som --- bidrar till att sätta den här debatten på fast mark så att den kan föras på ett bättre sätt. Det är en väldigt, väldigt bra reportagebok --- Det är lyhört, nära och avskalat”
Per Andersson, Kulturnyheterna
Skillnaderna i den svenska skolan har ökat i tjugo års tid och blir allt större. Det är en utveckling som går på tvärs mot de länder vi brukar jämföra oss med. Det får stora konsekvenser, både på nationell nivå och för barnens dagliga arbete i klassrummet.
Emma Leijnse har följt två svenska skolklasser genom mellanstadiet, från fyran till sexan. I den ena klassen har eleverna lågutbildade föräldrar, i den andra är föräldrarna högutbildade. Hon har träffat barnen och lärarna i skolan och hemma och noterat skillnaderna mellan de två gruppernas liv och möjligheter att nå framgång i skolan. Vi träffar nyanlända Aisha som redan tröttnat på skjutningarna runt sin skola, och Oliver som läser så många böcker på engelska att han blir alldeles uttråkad av engelskalektionerna i skolan. De två går inte i samma klass.
Eleverna i svenska skolor delas allt mer upp utifrån deras bakgrund. Och trots att både lagen och den politiska retoriken uttrycker att skolan ska kompensera för elevernas bakgrund, så blir det allt mer så att de elever som har dåliga förutsättningar med sig hemifrån, också får gå i en sämre skola. Vad gör detta med hur eleverna ser på sig själv och på varandra? Och hur påverkas samhället i längden när vi i allt högra grad delas upp redan i skolan? Det är dessa frågor I en annan klass handlar om.
"'I en annan klass' är avgörande läsning för den som vill förstå skolan, och att den inte kan isoleras som en fråga för sig själv. Jag lägger ifrån mig boken och önskar att Sveriges samtliga politiker skulle underkastas ett nationellt prov i läsförståelse: Läs den här boken, sammanfatta innehållet och skissa på en hållbar lösning på denna nationella ödesfråga."
Åsa Linderborg, Aftonbladet
"... en lärorik, välargumenterad och engagerande reportagebok"
Värmlands Folkblad
"Sammantaget är det en lysande – och rysande – berättelse om den svenska skolans verkligheter."
Nya Ludvika Tidning