Caroline Klintborg har under flera år i sin roll som universitetslärare och som forskare i kontakten med medarbetare i församlingar mött en önskan att inom ramen för ämnet religionspedagogik få svar på frågan: Hur ska vi göra för att nå fram till människor? Denna pedagogikens hur-fråga är kanske den av de didaktiska frågorna som är enklast att ge ett konkret svar. Vi kan finna en metod – om än inte den bästa och aldrig den enda – men en metod kan formuleras. Boken utgår från Klintborgs övertygelse att frågan Hur inte går att besvara utan ett reflekterat förhållande till de andra didaktiska frågorna: Vem är jag? Vilka är det jag möter? Vad vill jag förmedla? Varför? Först när dessa frågor besvarats kan vi göra en välgrundad reflektion över frågan Hur. Samtliga didaktiska frågor måste besvaras för att det pedagogiska arbetet ska bli helt, långsiktigt, reflekterat, trovärdigt och integrerat i oss själva.
Boken riktar sig till alla som önskar utveckla och fördjupa sin religionspedagogiska kompetens.