Bästa inneklimat till lägsta energikostnad beskriver på ett pedagogiskt sätt hur byggnader och installationer, fastighetsorganisationer samt kunder kan fungera utifrån en helhetssyn och ett energihushållningsperspektiv. Genom att analysera driftskostnader och energiinvesteringar ur ett sociotekniskt perspektiv fås ett helhetsgrepp där teknik, organisation och kunder samverkar.
Viktiga framgångsfaktorer för en lyckad energieffektivisering är att arbetsprocesser, samverkan, konflikthantering och möteskultur inkluderas i energistrategierna.
Inneklimatets olika delar och parametrar förklaras samt hur en byggnad och dess installationssystem påverkar energianvändningen. Kundens betydelse i energieffektiviseringsarbetet belyses och diskuteras. I boken finns exempel på praktiska checklistor och funktionskontroller för uppföljning som kan användas direkt i den egna verksamheten.
Denna fjärde utgåva är bearbetad och uppdaterad med hänsyn till lagtexter och nya anvisningar.
Boken vänder sig till drifttekniker/ingenjörer, teknikchefer, miljöchefer, energiexperter med flera som arbetar med energieffektivisering i eller med fastighetsorganisationer. Den lämpar sig som kurslitteratur där ett helhetsgrepp tas för hur ett bra inneklimat i kombination med lönsamma energisparåtgärder ska åstadkommas.
Författare:
Gunnel Forslund är socionom och utbildad i ledarskap och handledning samt basutbildad psykoterapeut. Hon har stor kunskap och lång erfarenhet av att arbeta med samarbetsfrågor och konflikthantering på lednings-, grupp- och individnivå. Gunnel har i många år arbetat som handledare och rådgivare till olika verksamheter i kommuner, landsting och privata organisationer
Jan Forslund är civilingenjör och har under många år arbetat med praktisk utbildning av driftpersonal som arbetar med energi- och driftfrågor i fastighetsbranschen. Han har arbetat som konsult med energifrågor på några av Sveriges största teknikkonsultbolag och som utvecklingschef på Fastighetsägarna Sverige.
Med dessa erfarenheter och olika perspektiv insåg de att en utbildning med bådas kompetens behövdes på marknaden. I många år har de hållit utbildningar tillsammans, de kallar det för socioteknik som innebär att teknik, organisation och kunder samverkar för att nå energimålen tillsammans.