När det enkla ändå blir svårt : särskilt begåvade elever med adhd och autism
När det enkla ändå blir svårt : särskilt begåvade elever med adhd och autism
Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Teaching of gifted or talented students Undervisning för elever med särskilda behov
2E-elever blir lätt missuppfattade eller går oss helt förbi. Den intellektuella kapaciteten kan dölja funktionsnedsättningen och omvänt kan funktionsnedsättningen kräva så mycket av elevens kraft att den intellektuella styrkan inte framträder. I båda fallen är risken stor att det stöd som faktiskt skulle kunna hjälpa uteblir.
När det enkla ändå blir svårt ger en praktiknära bild av de olika delar som kan ingå i begreppet 2E. Författaren diskuterar hur skolan kan tänka kring helheten och de pedagogiska konsekvenserna av ovanligt ojämna förmågor. Boken ger också utrymme för elevernas egna berättelser. Även om boken primärt är skriven med skola i åtanke riktas den även till intresserade bortom skolans värld.