Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: matematik och naturorienterande ämnen
Läs mer
Förutom en introduktion till ett problemlösande arbetssätt presenteras genomförda problemuppgifter med tydliga kopplingar till styrdokumenten. Varje problemuppgift har testats och bearbetats med flertalet förskoleklasselever, och i boken finns förslag till fördjupning eller förenkling av problemuppgifterna. Boken inkluderar reflektioner från lärare som implementerat det problemlösande arbetssättet i sina förskoleklasser. Författarna ger också exempel på hur eleverna kan utvärdera både problemuppgifterna och det problemlösande arbetssättet.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola, förskoleklass och de tidiga skolåren.
Om författarna
Hanna Palmér och Jorryt van Bommel är båda två universitetslektorer i matematikdidaktik. På Linnéuniversitetet respektive Karlstads universitet arbetar de med forskning, lärarutbildning och uppdragsutbildning.