Bläddra

Att arbeta i Asien : förhandla, samarbeta, leda, köpa & sälja

Att arbeta i Asien : förhandla, samarbeta, leda, köpa & sälja

Köp här
Världens ekonomiska tillväxt förskjuts snabbt österut och svenska företag följer med. Först ut var de stora företagen, men nu kommer medelstora och mindre företag på bred front. Den här boken vänder sig till alla som sett hur både affärer och karriärmöjligheter formas av den förändringen. Den ger ett övergripande perspektiv på dagens Asien, marknad för marknad. Inte minst ger den unik kunskap om de fundamentala krafter som driver såväl ekonomier som samhällsstrukturer i Asien och – kanske viktigast – som sätter spelregler för allt från förhandlingar och personalledning till kundmöten och försäljning.

Läs mer
"Att arbeta i Asien" ger inte bara nya perspektiv och insikter utan även praktiska erfarenheter och konkreta råd. Boken har fyra delar:
- Den nya kartan visar hur allt mer av Asiens ekonomiska tillväxt, forskning och utbildning koncentreras till ett tiotal snabbt växande megaregioner, var och en med sin sociala och ekonomiska struktur och sina unika möjligheter.
- Det nya spelet fokuserar de sociala regler som gäller för den som vill etablera sig i Asien, men också vilka genvägar det finns.
- Den nya ledarrollen behandlar de krav som ställs på att leda organisationer i ett kulturellt gränsland.
- Det nya perspektivet tar upp det strategiska landskap som en företagsledning måste orientera i och de kritiska val som måste göras, innan man satsar. Här föreslås också fyra steg till en framgångsrik etablering i Asien.
Sagt om boken
”En strukturerad sammanställning av viktiga lärdomar som svenska företag dragit i sitt affärsutvecklingsarbete på de asiatiska marknaderna. Att arbeta i Asien är ett värdefullt bidrag och en nyttig läsning för de företag som funderar på en etablering i eller ett omtag av sin expansion i Asien.”
– Charlotte Rylme, Vice President, Head of Sales & Marketing, Business Sweden
”Att arbeta i Asien är en guldgruva för affärsutvecklare och empiriskt lagda forskare, för att inte tala om alla som på något sätt direkt verkar i Asien. En underhållande framställning med träffande praktiska exempel och metaforer. Otterviks affärskunskaper är imponerande – här kan var och en ta för sig.”
– Sten Söderman, professor i International Business, School of Business, Stockholms universitet
”Att arbeta i Asien borde vara obligatorisk läsning för alla som vill bygga ekonomiska, sociala eller akademiska relationer i Asien. Baserat på decenniers erfarenhet skriver Ottervik om de utmaningar som svenskar som vill göra affärer i Asien ställs inför – och hur man hanterar de utmaningarna.”
– Jon Pierre, professor i statsvetenskap, Göteborgs universitet

Om författarna
Bengt G. Ottervik har under de senaste decennierna, som inhyrd chef eller projektledare, drivit utlandsetableringar samt strukturerat och utvecklat internationella och multikulturella sälj- och distributionsföretag i Asien och Europa. Han har verkat på praktiskt taget varje marknad av ekonomisk betydelse i Asien. Parallellt verkar Bengt som utbildare och föreläsare. Läs mer på www.arbetaiasien.se