Respekt för lärarprofessionen : om lärares yrkesspråk och yrkesetik
Respekt för lärarprofessionen : om lärares yrkesspråk och yrkesetik
Respekt för lärarprofessionen behandlar två fundamentala verktyg eller förutsättningar för läraryrkets utövande: yrkesspråk och yrkesetik. Alla lärare har tillgång till någon form av yrkesspråk och yrkesetik, men frågan är hur gemensamma och användbara dessa är för vardagsarbetet. Boken diskuterar hinder och möjligheter för lärarprofessionens utveckling.
Resonemangen utgår från ett stort empiriskt material. Utifrån lärares egna berättelser, argument och diskussioner utkristalliseras såväl tillgång till som behov av att utveckla den yrkesspråkliga och yrkesetiska kompetensen. Boken identifierar och förklarar företeelser som är svåra att upptäcka i vardagsarbetet.
Lärarstudenter och utbildare får en sammanfattande framställning av de krav i yrkeslivet som lärarutbildningen bör motsvara. För enskilda lärare och lärargrupper är bokens innehåll en väg till professionell utveckling och ökat yrkeskunnande vad avser lärares pedagogiska arbete. Respekt för lärarprofessionen utgör ett bra underlag för att diskutera lärarprofessionalism och yrkeskompetens inom skilda lärarkategorier.
Respekt för lärarprofessionen är en reviderad och uppdaterad version av Respekt för lärare och Respekt för läraryrket, som under många år använts inom lärarutbildning och lärarfortbildning.
Sagt om boken
[...] Med stor respekt för yrket sätter författarna ord på de hinder som försvårar ett meningsfullt utövande. Främst bokens avslutande tredje kapitel om yrkesetik bidrar till att det goda omdömet som den ursprungliga boken tidigare fått av såväl lärare som kritiker får betraktas som synnerligen välförtjänt. Uppdateringen visar att den är lika nödvändig idag som när den kom ut första gången." Michael Economou, lektör, BTJ-häftet nr 16, 2015.
Om författarna
Gunnel Colnerud är professor i pedagogik och forskar bl.a. om läraryrket och dess moraliska dimensioner. Kjell Granström var professor i pedagogik med speciellt intresse för lärares och elevers arbete i klassrummet. Båda har bedrivit sin forskning vid Linköpings universitet.