Lärarens retorik : om tal och samtal i läraryrket
Lärarens retorik : om tal och samtal i läraryrket
Lärarens retorik - om tal och samtal i läraryrket behandlar retorikens teori och erbjuder konkreta retoriska verktyg som kan användas i klassrummet för att utveckla såväl din egen som dina elevers förmåga att kommunicera. Boken tar också upp hur du kan ha nytta av retoriken vid konferenser och vid möten med föräldrar.
Boken presenterar retorikens arbetsprocess för att finna fakta och argument, för att skapa en god disposition och för att ge framställningen en tilltalande språklig utformning. Retorikens teorier får stöd i aktuell forskning. I avsnittet om minnet knyts de klassiska minnesteorierna till hjärnforskningens senaste rön och i delen om framförandet kopplas antikens teorier till modern forskning.
Retoriken hjälper dig i ditt kanske viktigaste uppdrag som lärare: att utveckla elevernas förmåga att använda språket och argumenten för att aktivt ta ställning i det demokratiska samhället. Lärarens retorik - om tal och samtal i läraryrket riktar sig till blivande och yrkesverksamma lärare i grundskolan och på gymnasiet.
Sagt om boken
Insiktsfullt och matnyttigt om muntliga relationer Gunnarson lägger stor vikt vid det mellanmänskliga samspel mellan elev och lärare som är så viktigt för lärandet. --- genom författarens erfarenheter från grundskolan och gymnasiet, som visar sig i att han presenterar många konkreta retoriska verktyg som direkt kan användas både i och utanför klassrummet. --- Boken är fylld av genomtänkta övningar och andra uppslag för undervisningen i olika ämnen, och både nya och erfarna lärare har mycket att hämta i hans bok. Peter Fowelin recenserar 2012-11-22 i Pedagogiska magasinet.
Om författaren
Hans Gunnarson har arbetat med retorik i många år i grundskolan, på gymnasiet och på högskolan. Han är nu verksam på Högskolan i Halmstad. Han har tidigare skrivit boken Vältalaren - en handbok i retorik, utgiven på Liber.