Marknadsundersökningar : i teori och praktik
Marknadsundersökningar : i teori och praktik
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Försäljning och marknadsföring Marknadsundersökning
Läs mer
Boken kombinerar ett praktiskt synsätt med användning av de statistiska analyser som krävs. Författarna lägger fokus på att läsaren ska få en förståelse av vilka former av analys som passar bäst för ett visst siffermaterial och hur en marknadsanalys kan utformas steg för steg.
Följanden teman berörs i boken:
- Den kvantitativa marknadsanalysen (bland annat målgrupp, analysdesign, enkät och intervju).
- Statistiska test och uträkningar i en marknadsanalys.
- Kvantitativa marknadsanalyser.
- Olika typer av marknadsanalyser, till exempel kommunikationstest, image-analyser och undersökningar om kundtillfredsställelse.
- Rapportering och ekonomiska aspekter.
Boken riktar sig till ekonomiska utbildningar på kandidatnivå och utgör en utförlig introduktion i marknadsanalysens alla aspekter. Boken passar också bra för yrkesverksamma personer som dagligdags arbetar med marknadsanalyser.
Om författarna
Båda författarna är verksamma som lärare och forskare vid universitet i Danmark och också aktiva som konsulter.