Hennes, Mauritz & familjen Persson : Hur de erövrade världen
Hennes, Mauritz & familjen Persson : Hur de erövrade världen
I år är det 70 år sedan H&M startade. 1947 öppnade Erling Persson sin första butik för damkläder i en gammal fiskaffär i Västerås. Erling döpte affären till ”Hennes” och logotypen påminde mycket om det berömda varuhuset Harrods i London. Samma år som han startade Hennes föddes hans son Stefan som 30 år senare tog över företaget och på allvar förde H&M ut i världen. Idag leder Stefans son, Karl-Johan Persson, H&M-gruppen med över 4 300 butiker i närmare 70 länder. H&M, är ett av världens mest kända varumärken.
Varför lyckades Erling bättre än alla sina konkurrenter som startade sina affärer ungefär samtidigt? Och hur gjorde Stefan Persson för att förvandla pappans svenska butikskedja till ett globalt jätteföretag?
Den här boken berättar hela historien om hur en familj från enkla omständigheter på några få decennier blir Sveriges mest framgångsrika familj. Familjemedlemmar och medarbetare har själva ställt upp på intervjuer och givit tillgång till ett unikt material ur H&M:s arkiv.