Barns och ungas rättigheter i utbildning
Barns och ungas rättigheter i utbildning
Kategorier: Mänskliga och medborgerliga friheter och rättigheter Pedagogik Politik och statsskick Politiskt kontroll och politisk frihet Samhälle och samhällsvetenskap Utbildningsstrategier och utbildningspolitik
Barns och ungas rättigheter i utbildning 2 uppl ger en bred grund för att utveckla dessa kunskaper och kompetenser. Författarna presenterar begrepp, tankemodeller och perspektiv från olika vetenskapliga traditioner. Dessa ger en god kunskapsgrund och kan användas som inspiration och verktyg i det pedagogiska arbetet med barns och ungas mänskliga rättigheter. I boken behandlas barndoms- och ungdomsforskning, mänskliga rättigheter, FN:s konvention om barnets rättigheter och svensk barnrättspolitik. I denna kraftigt omarbetade upplaga ägnas särskild uppmärksamhet åt utbildningsmiljöns betydelse för barns och ungas rättighetslärande, och vad utbildning om och genom rättigheter behöver innehålla och hur den kan utföras.
Boken vänder sig till alla som utbildar sig för pedagogiskt arbete i förskolan, grundskolan eller gymnasieskolan, och till dem som redan arbetar där. Boken riktar sig också till skolledare och till rektorsutbildningen, då förskolors och skolors ledare har en viktig roll i arbetet för barns mänskliga rättigheter.
Ann Quennerstedt är professor i pedagogik vid Örebro universitet.
Solveig Hägglund är professor emerita i pedagogik vid Karlstads universitet.
Nina Thelander är lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.