Geografididaktik för lärare 4-9
Geografididaktik för lärare 4-9
Geografididaktik för lärare 4–9 belyser geografiämnets tvärvetenskaplighet och hjälper läraren att svara på ämnesdidaktiska frågor som varför, vad och hur i relation till undervisningen. I boken förmedlas en vetenskaplig grund för de centrala frågor som ingår i ämnet, liksom konkreta undervisningstips.
Boken behandlar bland annat bedömning i geografi, ämneshistoria, fältstudier, medborgarbildning, geoförmågor, sambandet människa–samhälle–natur, hållbarhet, kartor, GIS samt långa geologiska tidsperspektiv och naturgeografiska processer.
Geografididaktik för lärare 4–9 vänder sig främst till lärarstudenter och verksamma lärare på grundskolan, men kan också användas didaktiskt och vara till behållning för lärare på gymnasiet.
Bokens redaktörer är Lotta Dessen Jankell, doktorand i geografididaktik Stockholms universitet, lärarutbildare och lärare i geografi och David Örbring, doktorand i geografidaktik vid Lunds universitet, adjunkt i geografididaktik Malmö universitet, lärarutbildare och lärare i geografi. Övriga författare är ämneskunniga och har lång erfarenhet av lärarutbildning och geografiundervisning.