Susanne är dagisfröken och Fredrik bilförsäljare. De lever i ett till synes lyckligt samboförhållande i hans flotta Djursholmsvilla. En kväll får de en ovälkommen och besynnerlig besökare som påstår sig ha bevittnat ett mord i huset. Susanne blir alltmer övertygad om att en mörklagd familjetragedi utspelats i villan, och Fredriks kategoriska, aggressiva avståndstagande sporrar henne att vilja gå till botten med saken.
I en enslig stuga sitter sjukpensionären Carl Göran Magnusson och skriver ett avskedsbrev. Ett ödesdigert misstag begånget i början av hans läkarkarriär har förbittrat och förstört hans liv. Vad har han gjort sig skyldig till? Varför anser han sig ha förverkat rätten att leva vidare? Det går efterhand upp för läsaren att hans berättelse har beröringspunkter med händelserna i Djursholmsvillan. Men vilka?
De båda handlingslinjerna strålar så småningom samman, alla sammanhang blir till slut uppenbarade och inget visar sig vara vad man först föreställt sig, som i en äkta Hitchcockrysare. Ty liksom demonregissören har Ulf Durling den psykologiska spänningen som sitt särmärke.