I den här religionsdidaktiska avhandlingen undersöks hur perspektiv av levd religion, det vill säga religiositet som den kommer till uttryck i människors liv, kan föras in i religionskunskapsundervisningen. Avhandlingen bidrar med kunskap om hur en studiebesöksorienterad undervisning kan bidra till elevers förståelser av levd religion. Genom ett nära samarbete med en högstadielärare har en undervisningssekvens om buddhistisk tradition i religionskunskap designats och genomförts. Tre för studien utvecklade religionsdidaktiska verktyg undersöks i relation till hur de bidrar till elevers förståelser av levd religion. Några religionsdidaktiska områden som aktualiseras och diskuteras i avhandlingen är klassrummet som safe space, självreflexivitet samt gränser för vilka aktiviteter som ryms inom icke-konfessionell religionsundervisning. I studien identifieras elevförståelser som både möjliggör och hindrar förståelser av levd religion och diskussioner förs om hur undervisning kan förhålla sig till dessa.
Avhandlingen vänder sig till verksamma och blivande religionskunskapslärare, de som arbetar med ämnets styrdokument samt till det religionsdidaktiska forskningsfältet. En förhoppning är att studien även ska uppmuntra till nya angreppssätt för undervisningsutvecklande samarbetsprojekt mellan akademin och lärarprofessionen.
Thérèse H. Britton är gymnasielektor och undervisar i svenska och religionskunskap. Hon arbetar även med professionsutveckling för religionskunskapslärare. Forskningsintressen är studiebesök och levd religion i religionskunskapsundervisningen.
Detta är en doktorsavhandling i ämnesdidaktik med inriktning mot de humanistiska ämnenas didaktik vid Stockholms universitet 2019.