Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan. SOU 2019:40. : Bilaga 7 till Långtidsutredningen (Fi 2017:D)
Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan. SOU 2019:40. : Bilaga 7 till Långtidsutredningen (Fi 2017:D)
Den sammantagna bilden av likvärdigheten i den svenska skolan ger ett blandat intryck. Ur ett likvärdighetsperspektiv finns många styrkor. Förbättringspotential finns bland annat inom områden som:
- avsaknaden av kompensatorisk fördelning av lärarkompetens (en fråga som kommer att bli än mer aktuell framöver med en tilltagande lärarbrist)
- de stora skillnaderna i uppmätt skolkvalitet mellan fristående och kommunala skolor och mellan stad och landsbygd
- skolsegregationen och den ojämlika tillgången till skolor av hög uppmätt kvalitet
- ett betygs- och antagningssystem som utgör hinder för svaga elever att ta sig vidare i gymnasieskolan
- de brister i prov- och betygssystem som försvårar likvärdig bedömning och ger dåliga förutsättningar för att analysera och främja en positiv utveckling av skolan
- avsaknaden av en nationell strategi för att främja evidensförsörjning på skolans område och mer specifikt en strategi för att identifiera och utveckla åtgärder som kausalt påverkar elevers skolresultat och som kan förbättra likvärdigheten
Författare: Anna Sjögren, Helena Holmlund, Björn Öckert och Björn Åstrand
Se längre ned för en ESO-rapport inom samma ämnesområde!