Lära till yrkeslärare – en introduktion
forskare som är, eller har varit, verksamma som lärare vid yrkeslärarprogrammet:
Per Andersson, Kristina Hellberg, Johanna Köpsén, Martin Lundberg, Sofia Nyström, Andrzej Szklarski och Ragnhild Swahn.
Lära till yrkeslärare
För yrkeslärare krävs dubbla kompetenser, både yrkeskunskap och kunskap som hör till läraryrket. Lära till yrkeslärare introducerar blivande yrkeslärare inför denna utmaning. Det är den första bok som beskriver utvecklingen till yrkeslärare med ett yrkesdidaktiskt fokus. Boken behandlar grundläggande kunskaper för yrkeslärare motsvarande
lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna.
Författarna beskriver kraven på yrkeslärares kunskaper och villkoren för undervisning i yrkesämne och lärande av yrkeskunskaper. De presenterar olika typer av överväganden som en yrkeslärare behöver göra, till exempel av innehållet i undervisningen, hur och var undervisningen kan genomföras, val av material och verktyg med mera, samt hur elevers lärande kan stimuleras. Frågor som rör samspelet mellan undervisning i skolan och lärande på arbetsplatser uppmärksammas också. Ett kapitel handlar om organisation och styrning av olika former av yrkesutbildning.
I denna andra upplaga av boken har innehållet uppdaterats med resultat från ny svensk forskning om hur det är att bli och vara yrkeslärare, och nya kapitel har tillkommit. Målgruppen är breddad och boken vänder sig nu till alla som ska börja undervisa, eller redan undervisar, i yrkesämnen inom olika yrkesutbildningar, till exempel i gymnasieskola, vuxenutbildning eller yrkeshögskola.
Andra upplagan